Kaspszyk I Credo PENDERECKIEGO

Kaspszyk I Credo PENDERECKIEGO

24 marca 2023, Pi膮tek

Filharmonia im. Mieczys艂awa Kar艂owicza w Szczecinie

Ma艂opolska 48, Szczecin

Start: godz. 19:00

Podziel si臋:

ARTY艢CI
馃敇 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
馃敇 Ch贸r Teatru Wielkiego w Poznaniu
馃敇 Pozna艅ski Ch贸r Ch艂opi臋cy
馃敇 Iwona Hossa – sopran
馃敇 Karolina Sikora – sopran
馃敇 Anna Luba艅ska – alt
馃敇 Adam Zdunikowski – tenor
馃敇 Piotr Nowacki – bas
馃敇 Jacek Kaspszyk – dyrygent

UTWORY
馃敇 Krzysztof Penderecki – Credo

BILETY (30-70 PLN)

Tego wieczoru na scenie w z艂otej sali Szczeci艅skich Filharmonik贸w poprowadzi maestro Jacek Kaspszyk 鈥 jeden z najwybitniejszych polskich dyrygent贸w. Laureat Konkursu Dyrygenckiego im. Herberta von Karajana w Berlinie, maestro Kaspszyk przez znakomit膮 cz臋艣膰 swojej kariery zwi膮zany by艂 z Filharmoni膮 Narodow膮 oraz Narodow膮 Orkiestr膮 Symfoniczn膮 Polskiego Radia w Katowicach. Prowadzi艂 tak偶e najlepsze orkiestry w Europie i na 艣wiecie, w tym Filharmonik贸w Berli艅skich, Orchestre National de France, Orkiestr臋 Radia Bawarskiego, Wiener Symphoniker, Rundfunk-Sinfonieorchester w Berlinie czy Orchestre de Paris, by wymieni膰 tylko kilka z nich. A w naszej sali symfonicznej dyrygowa膰 b臋dzie utworem absolutnie niezwyk艂ym.
“To nie ja zdradzi艂em awangard臋. To awangarda zdradzi艂a muzyk臋” 鈥 odpowiedzia艂 kiedy艣 Krzysztof Penderecki (1933-2020) na zarzuty krytyki, kt贸ra jego monumentalne kompozycje o charakterze sakralnym pi臋tnowa艂a jako krok wstecz. Istotnie, po s艂ynnych i awangardowych utworach, jak chocia偶by “Tren 鈥 Ofiarom Hiroszimy” (1961), w tw贸rczo艣ci Pendereckiego zacz膮艂 si臋 zwrot ku sacrum, kt贸re kompozytor eksplorowa艂 do ko艅ca swojego 偶ycia. “Credo” napisane w 1998 roku jest wr臋cz emblematycznym przyk艂adem tej fascynacji. To monumentalne i poruszaj膮ce dzie艂o napisane na ch贸r mieszany, ch贸r ch艂opi臋cy, orkiestr臋 symfoniczn膮 i pi臋cioro solist贸w si臋ga inspiracj膮 do wielkich dzie艂 oratoryjnych Bacha oraz “Missy Solemnis” Beethovena. Pierwotnie Credo mia艂o by膰 msz膮, kt贸r膮 zam贸wiono u kompozytora, aby u艣wietni艂a dwa presti偶owe festiwale: Internationale Bachakademie Stuttgart oraz Oregon Bach Festival. Jednak w trakcie komponowania pierwszej z jej cz臋艣ci 鈥 credo (艂ac. 鈥榳yznanie wiary鈥, dos艂ownie: 鈥榳ierz臋鈥) 鈥 zacz臋艂a si臋 ona tak rozrasta膰, 偶e w ko艅cu sta艂a si臋 samoistnym dzie艂em. Utw贸r sk艂ada si臋 z dziewi臋ciu cz臋艣ci skomponowanych wok贸艂 tekst贸w 艂aci艅skich, polskich i niemieckich. Credo jest przedostatnim utworem w dorobku Pendereckiego w spos贸b wyra藕ny si臋gaj膮cym do korzeni wielkiej XIX-wiecznej symfoniki. “Nie mo偶na by膰 przez ca艂e 偶ycie awangardowym kompozytorem 鈥 m贸wi艂 w jednym z wywiad贸w. 鈥 Ka偶dy tw贸rca w m艂odo艣ci powinien eksperymentowa膰, ale p贸藕niej to staje si臋 balastem”.
Opr贸cz maestro Kaspszyka t臋 niezwyk艂膮 quasi-msz臋 u艣wietni膮 dla Pa艅stwa znakomici soli艣ci: Iwona Hossa (sopran 鈥 zdobywczyni Grand Prix i Z艂otego Medalu na Mi臋dzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach), Karolina Sikora (sopran 鈥 artystka Teatru Wielkiego Opery Narodowej), Anna Luba艅ska (mezzosopran 鈥 laureatka I nagrody na Mi臋dzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari), Adam Zdunikowski (tenor 鈥 artysta Teatru Wielkiego Opery Narodowej) oraz Piotr Nowacki (bas 鈥 laureat Konkursu im. Luciana Pavarottiego w Filadelfii). Partie ch贸ralne wykonaj膮 za艣 dwa znakomite ch贸ry: Ch贸r Teatru Wielkiego im. Stanis艂awa Moniuszki w Poznaniu oraz Pozna艅ski Ch贸r Ch艂opi臋cy.

Koncert “Kaspszyk I Credo PENDERECKIEGO” odbywa si臋 w ramach 27. edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Zobacz tak偶e

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →