CONCERTI GROSSI

8 listopada 2024, Piątek

Muzeum Łazienki Królewskie

Agrykola 1, Warszawa

Start: godz. 19:00

Podziel się:

Choć to Giovanni Lorenzo Gregori po raz pierwszy użył terminu concerto grosso dla określenia swoich kompozycji, to za ojca gatunku uważa się Arcangela Corellego. Nie bez przyczyny zatem koncert zatytułowany Concerti grossi otwiera utwór tego znakomitego włoskiego twórcy. Zbiór dwunastu koncertów, składających się na op. 6 Corellego, stał się bowiem źródłem inspiracji i wzorem do naśladowania dla całej generacji kompozytorów późnego baroku.

U wielkiego Corellego kształcił się między innymi Francesco Geminiani. Nauki mistrza, poszerzone o własne doświadczenia, Geminiani przekazał swoim uczniom. Jednym z nich był Charles Avison, który następnie z zaangażowaniem propagował włoski styl muzyczny w rodzimej Anglii. Muzyka Corellego cieszyła się również uznaniem Giuseppe Valentiniego. Kompozytor ten nie ustawał jednak w próbach prześcignięcia wzoru. We wstępie do swojego op. 7 stwierdza, że owe koncerty są próbą ukształtowania nowego stylu. Na ile udało mu się odciąć od spuścizny znakomitego Arcangela Corellego, słuchacze będą mogli ocenić sami.

Natomiast Georg Muffat odwoływał się do twórcy gatunku bez żadnych kompleksów. Jego II Sonata g-moll – podobnie zresztą jak cały zbiór Armonico Tributo, z którego pochodzi – jawnie nawiązuje do concerti grossi Corellego. Warto jednak podkreślić, że Muffat dopuszczał różne sposoby wykonania swych dzieł. W zależności od dostępnej obsady wykonawczej, sonaty mogły być wykonywane przez zespoły kameralne (3, 4 lub 5 instrumentów) lub pełną orkiestrę, podzieloną – zgodnie z założeniami stylu koncertującego – na dwie konkurujące ze sobą grupy instrumentalne: concertino i tutti.

Gatunek ten z sukcesem uprawiał także Georg Friedrich Haendel. Ukłonem wielkiego twórcy oratoriów w stronę Corellego jest oznaczenie własnych concerti grossi jako op. 6 oraz włączenie do tego cyklu dokładnie 12 koncertów. Haendel zachowuje również właściwy Corellemu układ formalny poszczególnych utworów. Jednocześnie wzbija się na wyżyny geniuszu, integrując w znakomitym cyklu 12 Grand Concertos stylistykę właściwą muzyce włoskiej, francuskiej, angielskiej i niemieckiej.

PROGRAM

Arcangelo Corelli – Concerto grosso op. 6 nr 4

Adagio-Allegro / Adagio / Vivace / Allegro

Francesco Geminiani – Concerto d-moll op. 7

Grave / Allegro assai / Andante / Allegro

Charles Avison – Concerto grosso A-dur

Largo / Allegro / Adagio / Aria vivace

Giuseppe Valentini – Concerto grosso a quatro e sei strumenti op. 7 nr 3

Grave / Allegro / Adagio / Allegro

Georg Muffat – Sonata II g-moll z Armonico Tributo

Grave / Allegro / Grave / Forte e allegro / Grave / Aria / Grave /Sarabanda / Grave / Borea

Georg Friedrich Haendel – Concerto grosso op. 6 nr 7

Largo / Allegro / Largo e piano / Andante / Hornpipe

🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską –> KLIKNIJ TUTAJ
🔴 Miejsca na widowni w Pałacu na Wyspie są nienumerowane.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię.
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji
od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

CONCERTI GROSSI | 8 listopada 2024, Piątek, Muzeum Łazienki Królewskie

Biletomat.pl
43 PLN
Jak kupić bilet?

Po kliknięciu "Kup bilet" przeniesiesz się do strony internetowej oficjalnego dystrybutora biletów i na jego stronie dokonasz zakupu.

Bezpieczne zakupy u oficjalnych dystrybutorów

Zakup biletu odbywa się na stronie oficjalnego dystrybutora biletów. Pamiętaj o tym, że jeżeli miejsca są numerowane, a bilety sprzedaje kilka firm, to każda z nich udostępnia inną pulę miejsc do wyboru.

Zobacz także

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →