Podziel się:
W programie recitalu znajdziemy kanoniczne dzieła literatury organowej, jak na przykład Bachowski tryptyk, w którym kompozytor, zafascynowany twórczością Antonia Vivaldiego, syntetyzuje zdobycze włoskiego stile concerto z tradycją niemieckiej polifonii. Podobnie słynna Toccata Widora stanowi klasyczny przykład swego gatunku, będącego najbardziej rozpoznawalnym emblematem wirtuozowskiego stylu organowego à la française.
Zasadniczą treścią programu jest wszakże duchowość, zarówno w religijnym, jak i świeckim odcieniu. Funérailles pisze Liszt jako muzykę żałobną dla ofiar rewolucji lutowej 1848 roku. Kompozycja Thierry’ego Escaicha przywołuje z kolei cytat jednego z psalmów renesansowego hugenockiego kompozytora Claude’a Goudimela, zaś Aivars Kalējs w Toccacie czyni osnową formy luterańską trawestację hymnu Gloria in excelsis Deo. W swoim dyptyku Lionel Rogg ukazuje dwie eschatologiczne wizje z Apokalipsy św. Jana: konfrontację „Niewiasty obleczonej w słońce” ze „smokiem barwy ognia” oraz Nowe Jeruzalem oświetlone chwałą Baranka. Najnowszym wkładem w duchowy wymiar muzyki organowej będzie premierowa kompozycja Zwierciadła mistyczne Dariusza Przybylskiego.
[Bartłomiej Barwinek]
Czas trwania koncertu: ok. 80 min
Partner NOSPR – Totalizator Sportowy