Podziel się:
Nowoczesność w sztuce mierzy się rzeczywistością i przekracza granice. Kiedyś podglądana przez nas zza „żelaznej kurtyny”, dająca się określić w kierunkach i prądach danych ośrodków, dziś opowiadana jest wielogłosem, często wielojęzycznym, i nie widzi barier. Pierwsza INTERAKCJA zaproponowana przez Spółdzielnię Muzyczną w tym roku nawiązuje do wystawy „Transformacje. Nowoczesność w III RP”, a zwłaszcza do tej części ekspozycji określonej przez kuratorów jako „Wielogłos”.
Przedstawicielem młodej generacji kompozytorów jest urodzony w 1990 r. Piotr Peszat. Jego muzyka to nie odizolowana od społeczeństwa „świątynia sztuki”, a twórczość zaangażowana, wchodząca odważnie w starcie z rzeczywistością. W Real Life Proof kompozytor mierzy się z wieloma nurtującymi go tematami dotyczącymi m.in. wykonawstwa muzycznego, polskich realiów politycznych, narodowości, czy religijności, wplatając w to wycinki niegdysiejszego popowego hitu. Untitled Folder #4 jest nie mniej złożonym konceptem, w którym Peszat śmiało sięga do tych czeluści internetu, w których odnajdziemy Ali G i Donalda Trumpa, by z pozornego banału zdjąć papierek i odnaleźć tam znacznie poważniejsze refleksje.
W drugiej części koncertu przeniesiemy się w zupełnie inne obszary dźwiękowo-tematyczne. Daniela Glausa, szwajcarskiego kompozytora, do napisania utworu «співай проти ночі, яка заступає» (Sing against the breaking night) zainspirowała twórczość ukraińskich poetów, takich jak Taras Szewczenko, Łesia Ukrainka, Selma Meerbaum-Eisinger, Paul Celan, Tania Malarczuk i Serhij Żadan. Szczególne wrażenie wywarła na nim przejawiająca się w tej poezji niezachwiana nadzieja i pewność – mimo wszelkich represji i zniszczeń dokonywanych przez rosyjską armię – prowadząca do ogromnej woli wytrwania. Wybrane wiersze z tomu Skrypnykówka autorstwa Serhija Żadana stanowią podstawę kompozycji. W tle kompozytor zestawił kolaż z fragmentów tekstów wyżej wymienionych autorów oraz nazwisk artystów zabitych w czasie wojny. Daniel Glaus dedykuje swoje dzieło wszystkim ofiarom rosyjskiej wojny w Ukrainie. Utwór został zamówiony z okazji 10th Odessa International Literature Festival. Partię solową wykona znakomita ukraińska śpiewaczka Christina Daletska.
PROGRAM
Daniel Glaus – «співай проти ночі, яка заступає» (Sing against the breaking night) na głos żeński i zespół
Piotr Peszat – Untitled folder #4
Piotr Peszat – Real life proof
ROZMOWA
Daniel Glaus – kompozytor, Christina Daletska – mezzosopran
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. Koncert towarzyszy wystawie „TRANSFORMACJE. Nowoczesność w III RP” i jest organizowany we współpracy z 10th Odessa International Literature Festival.