Podziel się:
16. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY
20-23 listopada 2024 r.
Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY jest najważniejszym cyklicznym przedsięwzięciem organizowanym przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA. Dziś to jeden z największych i najważniejszych festiwali muzycznych we wschodniej Polsce. Jego pierwsza edycja miała miejsce w 2009 roku i od razu zyskał on sobie opinię inicjatywy o wielkiej kreatywności. Na Festiwalu KODY światowe znakomitości spotykają się z młodymi muzykami oraz wiejskimi muzykantami, aby zgodnie poszukiwać nowych muzycznych sensów i razem podejmować artystyczne ryzyko. Zadaniem Festiwalu KODY jest nie tylko prezentacja najwybitniejszych osiągnięć dziedzictwa polskiej i światowej kultury muzycznej, ale również kreowanie nowych wartości muzycznych i środków ekspresji artystycznej.
JOHN CAGE: Sonaty & Interludia , czyli szesnaście sonat i cztery interludia przecięte na pół. To zapisana improwizacja, która za pomocą śrub, wkrętów, kawałków plastiku i gumy eksploruje brzmienie fortepianu. Jej istotą nie jest bycie przeciwko, ale spojrzenie i wniknięcie dalej, za horyzont. Dlatego z czasem materiały i środki mogą ulec zmianie i taka będzie ta wersja Sonat i Interludiów, pogodzona. To muzyka rozpięta między Wschodem i Zachodem. Z Zachodu płynie melodia i fraza, ze Wschodu rasa i raga. Rasa to smak, aromat, esencja, raga to pragnienie i przyjemność. Sztuka indyjska działa w 9 smakach-emocjach (navarasa): wesołość, zdziwienie, miłość, odwaga, gniew, strach, wstręt, smutek. Dziewiąta z nich, najważniejsza, to spokój.
Występ będzie rejestrowany na żywo przez kamery rozmieszczone wokół fortepianu, uchwycając subtelne ruchy ciała, ekspresje twarzy i interakcje z instrumentem. W czasie rzeczywistym nagrania wideo będą przetwarzane i wyświetlane na kilku ekranach rozmieszczonych w przestrzeni stając się żywą częścią wizualnej narracji.
Można siedzieć, leżeć, chodzić, stać, patrzeć przez dźwięk i słyszeć przez obraz. Można do woli.
MARTYNA ZAKRZEWSKA – pianistka, solistka i kameralistka specjalizująca się w muzyce XX i XXI wieku, doktorka sztuki i pedagożka. Studiowała w Raciborzu, Rybniku, Krakowie i Kolonii. Zdobyła m.in. nagrodę specjalną w X Konkursie Muzyki XX i XXI Wieku w Radziejowicach oraz II nagrodę na Concorso Luigi Nono. Stypendystka Ministra Kultury i Prezydenta Krakowa. Występowała w wielu renomowanych salach i festiwalach, m.in. Wien Modern, „Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Acht Brücken. Dokonywała prawykonań utworów polskich kompozytorów. Uczestniczyła w licznych kursach, m.in. Impuls Academy, Ostrava Days, Stockhausen-kurse. Od 2022 r. prowadzi klasę fortepianu na Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Bydgoszczy. Pracuje w krakowskiej akademii, promując muzykę współczesną. W 2021 r. przygotowała premierę utworów Barbary Buczek na festiwalu Sacrum Profanum.
ALEKSANDRA OŁDAK – artystka wizualna, projektantka graficzna, absolwentka ASP w Warszawie. Działa w obszarze grafiki 2D i 3D oraz ich hybryd. Tworzy wizualizacje i instalacje do spektakli i koncertów, kładąc nacisk na integrację ruchu z dźwiękiem. Jej prace były prezentowane m.in. na Sacrum Profanum, „Warszawskiej Jesieni”, NeoArte, KODY oraz za granicą, na festiwalach w Korei Południowej i Holandii.
Miejsce: Krużganki Klasztoru oo. Dominikanów w Lublinie, ul. Złota 9, 20-112 Lublin
Więcej informacji na stronie Festiwalu KODY