CZESKI VÍKEND / teatr / muzyka: PYL / Petr Válek

CZESKI VÍKEND / teatr / muzyka: PYL / Petr Válek

23 września 2022, Piątek

Komuna Warszawa

Emilii Plater 31, Warszawa

Start: godz. 19:00

Podziel się:

w ramach CZESKIEGO VÍKENDU wieczór teatralno-muzyczny!
teatr
PYL: Reality Surfing
Reality Surfing to wizualny performance, który proponuje widzom alternatywny model współistnienia ludzi i bytów nieżywych. Odkrywa nowe relacje między przedmiotami codziennego użytku poprzez ich materialność i obecność we wspólnej przestrzeni, w której przedmioty nabierają wartości równej ludzkim ciałom. Scenografia tworzy system, który działa według własnych reguł. Służy i domaga się służby; pochłania i dozuje; jego geometria jest równie bezsensowna jak jego destrukcyjne uczucia. Artystki zapraszają widzów do doświadczenia alternatywnego modelu współistnienia ludzi i istot nieżywych oraz do surfowania w nowej rzeczywistości stworzonej we współpracy z gąbkami, pomarańczami, maszynami, duchami i innymi niespodziewanymi bytami.
Każdy z nas buduje swój mały świat z dostępnych rzeczy i wiedzy, mur ochronny przed wiatrem zbudowany z przypadkowych fragmentów rzeczywistości. Gdy mur upada, trafiamy do jałowego krajobrazu, gdzie zawalone fragmenty koalescują się w nowe twory. Jeśli przyjmiemy warunki nowego świata, możemy surfować od kartonu do płetwy delfina. Przeżyjemy chwile entropii i wolności, niezależnie od tego, czy jesteśmy zamknięci, odizolowani od świata, czy w znanym nam otoczeniu.
PYL (Svetlana Silić, Maria Komarova, Anna Romanova, Theresa Schrezenmeir) to międzynarodowy kolektyw artystek, które współpracują na polu teatru postdramatycznego, sztuk wizualnych, dźwięku i intermediów. W swojej praktyce badają granice antropocentrycznej percepcji w dialogu z obiektami i ironicznymi próbami uchwycenia nie-ludzkiej sprawczości. Stosując metody DIY, recyklingu i zasad kompilacji, grupa rozwija swój własny język wizualny, który rozszerza znaczenia scenografii daleko poza scenę teatralną. Ich prace zmieniają kody kulturowe, konteksty i pochodzenie zwykłych rzeczy, przekształcając przedmioty w istoty i istoty w przedmioty. Wnoszą wrażliwość na codzienność, dzielenie się chwilami i osobistymi doświadczeniami w nielinearny i zabawny sposób do asocjacyjnego podejścia grupy do procesu coworkingu.
PYL: Svetlana Silić, Maria Komarova, Anna Romanova, Theresa Schrezenmeir
Obsada: Svetlana Silić, Maria Komarova
Muzyka: Theresa Schrezenmeir
Produkcja: Judita Císařová
Współpraca: Sodja Zupanc-Lotker, Tomáš Procházka, Lukáš Jiřička, Andrey Dabrakou, Cristina Maldonado, Michal Mitro, CEDIT
Projekt wsparty przez: MOTUS, z.s; Praga, Terén – strefa sztuk performatywnych Brno; DAMU, Miasto Pragę

Petr Válek
Czeski muzyk, artysta, niezwykle aktywny performer i badacz dźwięku. Petr Válek (ur. 1976) znany jest ze swoich tworzonych chałupniczą metodą ruchomych urządzeń elektronicznych oraz niesamowitej liczby opublikowanych nagrań obejmujących kilkaset albumów. Zazwyczaj buduje mechaniczne i elektromechaniczne instrumenty dźwiękowe, obiekty samobieżne lub kinetyczne z artykułów gospodarstwa domowego i przedmiotów znalezionych. W ostatnich latach nagrywa również filmy „instruktażowe“ w swoim domowym studio, ogrodzie lub w przyrodzie, które zamieszcza na Facebooku. Dzięki tym filmom stał się prawdopodobnie najbardziej znanym na świecie współczesnym czeskim artystą eksperymentalnym.
Jeśli jest coś, co opisuje Válka, to jest to jego nieprzewidywalny, ale także delikatnie czuły stosunek do hałasu i zgiełku, szelestu i łoskotu, nie tylko instrumentalnego pochodzenia. Miłość Válka do maleńkich przedmiotów, które stają się niezależnymi obiektami dźwiękowymi i niemal elektromechanicznymi tancerzami, ustępuje miejsca spontanicznej zabawie, chaotycznym i pomysłowym strukturom muzycznym, złośliwemu humorowi i surrealistycznej estetyce szumów i muzycznych klastrów.
Dla teatru Komuna Warszawa Petr Válek przygotowuje dźwiękowy performance, rodzaj instalacji jako dialogu z przestrzenią, a zarazem samonapędzający się taniec obiektów, wśród których będzie się poruszał jako owłosiony i nieco niekonsekwentny demiurg. Teatr, koncert i instalacja w jednym, gesamtkunstwerk ze śmietnika, symfonia tego, co zostało, a nie kosztuje prawie nic.
A na dodatek unplugged.

Zobacz także

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →