Rok 2019 zbliża się nieubłaganie do końca. Co najbardziej zachwyciło przedstawicieli polskiej branży w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy? Sprawdźcie ich podsumowanie!
Podsumowanie roku 2019 według Rytmy.pl. Nowa formuła
W tym roku postanowiliśmy nieco inaczej podejść do kwestii podsumowań. Zamiast bezdusznych rankingów, zdecydowaliśmy zadać sobie i innym kilka pytań. Odpowiedzi na nie stanowią streszczenie tego, co najbardziej poruszyło nas w ciągu 2019 roku, zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym znaczeniu. Dzięki temu znalazło się miejsce na zachwyty, lecz również krytykę.
Podsumowanie roku 2019 według Rytmy.pl. Trzy grupy głosów
Podsumowanie roku 2019 podzieliliśmy na trzy części, a dokładniej na trzy grupy autorów. Swoje typy wskazali redaktorzy i redaktorki Rytmy.pl, przedstawiciele i przedstawicielki polskiej branży muzycznej, a także związani z nią artyści i artystki. Jako pierwsze opublikowaliśmy podsumowanie autorstwa naszych dziennikarzy. Teraz przyszła pora na reprezentantów lokalnej sceny. Zobaczcie, kogo docenili, a kogo zganili!
Przesuń i zapoznaj się z kolejnym wyborem.
Podsumowanie roku 2019: Beata "Barrakuz" Śliwińska
Jedna z najbardziej znanych polskich graphic designerek i ilustratorek ostatnich lat. Jej specjalizacje to visual design i collage art. Wielka miłośniczka muzyki, współpracowała m.in. z Taco Hemingwayem, Suwalem, Sotei, Low Key czy festiwalem Audioriver.
3 najlepsze koncerty, jakie słyszałam na żywo w 2019:
The Cinematic Orchestra - Palladium Oscar Jerome - Salt Wave Festival Weval - Hybrydy
Najlepszy koncert klubowy na jakim byłam w 2019:
The Cinematic Orchestra - Palladium
Najlepszy festiwal na jakim byłam w 2019:
Byłam tylko na jednym (chyba) w tym roku, więc nie oceniam.
Najciekawsze zjawisko (nowy trend/gatunek/nowa impreza lub festiwal/nowy artysta) w 2019:
Fascynacja elektroniką hinduską - hindi-electro.
Największy zawód w 2019:
Hip-hop jako mainstream w PL, nowy album KAYTRANADY - BUBBA (bo teraz o tym pamiętam), wszystko na wyrost, nie kolekcjonuję zawodów w życiu.
Na co najbardziej czekam w roku 2020:
FKA Twigs na Open'er Festival, Konkurs Chopinowski, nowy Rojek, powrót Johna Frusciante do Red Hot Chili Peppers, może nowe Radiohead, na więcej kobiecych albumów. :)
Artysta/artystka, o którym/której będzie głośno w 2020:
AMA LOU! <3
Przesuń i zapoznaj się z kolejnym wyborem.
Podsumowanie roku 2019: Małgorzata Muraszko
Czołowa polska dziennikarka kulturalna. Zawodowo związana z trójmiejską redakcją Gazety Wyborczej oraz serwisu CoJestGrane24. Zaangażowana w takie projekty jak m.in. Literacki Sopot.
To najlepszy koncert na jakim byłam nie tylko w 2019 roku, ale i w moim dotychczasowym życiu. Pink w Staples Center w Los Angeles (tak, to arena a nie klub), pokazała, że jest królową muzyki pop. Jest nie do zdarcia. Popisy akrobatyczne, układy taneczne, ogromna radość z kontaktu z publicznością i przede wszystkim głos, który nie zawodzi. Wszystkie Beyonce, Ariany Grande i Taylor Swift tego świata mogą się chować.
A jeśli chodzi o koncert klubowy to J.S Ondara w Cafe du Nord w San Francisco. Miałam gorączkę, nie mogłam oddychać, ledwo stałam na nogach. Klub był duszny, ciasny a na zewnątrz lał deszcz. To wszystko przestało mieć znaczenie, gdy Ondara zaczął grać. Gitara akustyczna, ciepły wokal, bezbłędna angielszczyzna (muzyk pochodzi z Kenii) i ironiczne żarty sprawiły, że przetrwałam ten wieczór i zapamiętam go na długo.
Najlepszy festiwal na jakim byłam w 2019:
Primavera Sound jest od lat w mojej festiwalowej czołówce. To impreza, na którą wracam chętnie i nigdy się nie zawodzę. W tym roku organizatorzy i organizatorki postawili na kobiety. Line-up imprezy był zrównoważony płciowo, 50 proc. kobiet, 50 proc. mężczyzn. Można? Można, a nawet trzeba do tego balansu dążyć. Od lat na festiwalu są pro-ekologiczne rozwiązania: segregacja śmieci, wielorazowe kubki, a od 2020 roku nie będzie biletów drukowanych tylko elektroniczne, żeby ograniczać ilość papieru i śmieci.
Najciekawsze zjawisko (nowy trend/gatunek/nowa impreza lub festiwal/nowy artysta) w 2019:
Na skalę lokalną i globalną zjawiskowy jest ogólnoświatowy sukces zespołów Trupa Trupa i EABS. Ich przykłady pokazują, że żmudna i konsekwentna praca oraz dobry, jakościowy i wyróżniający się materiał popłaca. Pisały o nich światowe media, zachwycają się nimi rodzimi i zagraniczni dziennikarze recenzując ich płyty i puszczając ich utwory w swoich audycjach. A z tym idą zaproszenia na światowe trasy koncertowe i festiwale muzyczne. To ogromny powód do dumy i radości, tak samo jak Nobel dla Olgi Tokarczuk.
Największy zawód w 2019:
Organizatorzy i organizatorki polskich festiwali i imprez muzycznych wciąż nie widzą kobiet. I nie widzą problemu w tym, że w składzie organizowanych przez nich wydarzeń tych kobiet jest mało. W tym zakresie prekursorska jest barcelońska Primavera Sound, która zrównoważyła parytet płci. Najlepsze i cieszące się największym zainteresowaniem występy dały kobiety: Lizzo, Rosalia, FKA Twigs, Erykah Badu, Janelle Monae, długo by wymieniać. I był to świetny ruch ze strony organizatorek i organizatorów hiszpańskiej imprezy, który innych festiwalowych graczy powinien zmotywować do refleksji. I chociaż na konferencjach i imprezach branżowych porusza się temat związany z równouprawnieniem płci to są to tylko pozorne, nic nie wnoszące debaty. Potrzebne są realne działania a nie czcze gadanie. Podobnie jest z niedostrzegalnością polskich dziennikarek muzycznych, które dla organizatorek i organizatorów niektórych wydarzeń są niedostatecznie dobrymi ekspertkami.
Na co najbardziej czekam w roku 2020:
Nieustannie czekam, aż kobiety w branży zacznie się traktować poważnie. Nie tylko artystki, ale i producentki, bookerki, runnerki, managerki, dziennikarki, promotorki, kobiety odpowiedzialne za PR i promocję. Kobiety odwalają kawał świetnej roboty. Wiele osób nawet sobie nie zdaje sprawę, że bez kobiet nie byłoby wielu imprez, koncertów, festiwali, zespołów.
Artysta/artystka, o którym/której będzie głośno w 2020:
Mam dwa mocne typy na 2020 rok: Celeste Waite i Joy Crookes! <3
Przesuń i zapoznaj się z kolejnym wyborem.
Podsumowanie roku 2019: Magdalena Angulska
Menadżerka, bookerka, promotorka. Właścicielka Makes It Happen, jednej z najprężniej rozwijających się agencji muzycznych w kraju. Pod skrzydłami labelu są m.in. Kamp!, Syny, Piernikowski, Wczasy czy Enchanted Hunters.
Utwór, od którego nie mogłam uwolnić się w 2019:
Nie jest to niestety nic co wyszło w tym roku: Baaba Maal & Mansour Seck - Muudo Hormo
3 płyty, których słuchałam najczęściej w 2019:
Hania Rani - Esja Orville Peck - Dead of night FKA Twigs - Magdalene
3 najlepsze koncerty, jakie słyszałam na żywo w 2019:
Rosalia na Open'erFestival Damian Lazarus podczas Audioriver na Sun/Day Hot Dance Party by Kamp! w Łodzi podczas Festiwalu 4 Kultur! Wiem, że brzmi to jak nepotyzm, ale to była naprawdę duża rzecz z udziałem wielu artystów (Piotr Zioła, Rosalie., Barbara Wrońska, Izabela Trojanowska, Hania Rani czy Kev Fox). Mam nadzieję, że uda się ją jeszcze powtórzyć!
Najlepszy koncert klubowy na jakim byłam w 2019:
Sorry, ale koncert Piernikowskiego w Zet Pe Te z Kachą Kowalczyk i Brodką zmiótł mi rok - ja serio uwielbiam artystów, z którymi pracuję.
Najlepszy festiwal na jakim byłam w 2019:
Fusion Festival w Niemczech.
Najciekawsze zjawisko (nowy trend/gatunek/nowa impreza lub festiwal/nowy artysta) w 2019:
Muszę przyznać, że byłam urzeczona pierwszym polskim butikowym festem. Salt Wave Festival w Jastarni podbił moje serce. Świetna organizacja, dwie sceny, plaża obok! Mam nadzieję, że się przyjmie.
Największy zawód w 2019:
Zdechły Osa na koncercie u Pezeta dwa tygodnie temu.
Na co najbardziej czekam w roku 2020:
Nowy album CaribouSuddenly ponoć ma się ukazać w lutym i FKA Twigs na Open'er Festival.
Artysta/artystka, o którym/której będzie głośno w 2020:
MATA, w sumie to już jest głośno, bardzo jestem ciekawa co się dalej wydarzy.
Przesuń i zapoznaj się z kolejnym wyborem.
Podsumowanie roku 2019: Tomek Waśko
Współinicjator i do edycji 2019 główny dowodzący poznańskiego Spring Breaka. Obecnie związany z AlterArt.
Utwór, od którego nie mogłem uwolnić się w 2019:
Hildur Guðnadóttir - Bathroom Dance (Joker OST) Wszystkie niepokoje 2019 w pigułce.
3 płyty, których słuchałem najczęściej w 2019:
Bill Callahan - Shepherd in a Sheepskin Vest Tyler, The Creator - Igor Jaimie Branch - Fly or Die II: Bird Dogs of Paradise
3 najlepsze koncerty, jakie słyszałem na żywo w 2019:
Efterklang - filharmonia w Hamburgu (trochę naginam reguły, technicznie część festiwalu Reeperbahn, ale w wyjątkowym miejscu i na osobne bilety).
Najlepszy festiwal na jakim byłem w 2019:
Musiałbym wymienić dwa przy których pracowałem, więc wstrzymuję się od głosu.
Najciekawsze zjawisko (nowy trend/gatunek/nowa impreza lub festiwal/nowy artysta) w 2019:
Bardzo osobistym zjawiskiem stał się dla mnie powrót do słuchania radia - trochę już postawiłem personalnie kreskę na tym medium. Wiadomo - w czasach streamingu każdy może sobie zrobić własne radio, a tymczasem w 2019 słuchałem bardzo dużo BBC6 i NTS, więc chyba pogłoski o śmierci radiostacji są przedwczesne.
Największy zawód w 2019:
"Ceny płyt i kaset".
Na co najbardziej czekam w roku 2020:
Niezmiennie jak co roku - na nowe My Bloody Valentine.
Artysta/artystka, o którym/której będzie głośno w 2020:
To akurat proste. Kanye West, na pewno coś spektakularnego znów wywinie.
Przesuń i zapoznaj się z kolejnym wyborem.
Podsumowanie roku 2019: Marek Gajewski
Reprezentant Kayax, największej polskiej wytwórni i managementu. Menadżer m.in. The Dumplings oraz KARAŚ/ ROGUCKI.
Utwór, od którego nie mogłem uwolnić się w 2019:
The Dumplings - Dla Nas
3 płyty, których słuchałem najczęściej w 2019:
Król - Nieumiarkowania Batushka - Hospodi Bille Eilish - When We All Fall…
3 najlepsze koncerty, jakie słyszałem na żywo w 2019:
Lao Che na Męskim Graniu w Gdyni Łąki Łan na Fryderyk Festiwal Kamasi Washington na Open'er Festival
Najciekawsze zjawisko (nowy trend/gatunek/nowa impreza lub festiwal/nowy artysta) w 2019:
Mystic Festival
Największy zawód w 2019:
Polski trap
Na co najbardziej czekam w roku 2020:
Koncert Deftones, 4 czerwca w Katowicach.
Artysta/artystka, o którym/której będzie głośno w 2020:
KARAŚ/ROGUCKI
Przesuń i zapoznaj się z kolejnym wyborem.
Rok 2019 zbliża się nieubłaganie do końca. Co najbardziej zachwyciło przedstawicieli polskiej branży w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy? Sprawdźcie ich podsumowanie! Podsumowanie roku 2019 według Rytmy.pl. Nowa formuła W tym roku postanowiliśmy nieco inaczej podejść do kwestii podsumowań. Zamiast bezdusznych rankingów, zdecydowaliśmy zadać sobie i innym kilka pytań. Odpowiedzi na nie stanowią streszczenie tego, co […]