fot. Marie Marou

Rap i jego popularność. Hip-hopu słuchamy dwa razy więcej niż pięć lat temu


15 września 2021

Obserwuj nas na instagramie:

Rap stawia do góry wszystkie statystyki – zarówno te mityczne, które podkreślają, jak to w ostatnich latach zdominował inne gatunki muzyki, jak i te faktyczne. Źródła Spotify twierdzą, że obecnie nad Wisłą hip-hopu słucha się dwa razy więcej niż jeszcze pięć lat temu.

Rap na fali wznoszącej

Małe punkciki, o których pisaliśmy w ciągu roku, dały finalnie całościowy obraz rapu, jako gatunku muzyki, który rozwija się najbardziej dynamicznie. Procentowo może jeszcze nie przebijać popu, chociażby ze względu na różnicę zaangażowania, jakie jest wymagane, by pozostać aktywnym, a nie tylko biernym słuchaczem, lecz wciąż: hip-hop jest na prostej drodze do całościowej dominacji. Także ze względu na kwestię łączenia i przenikania się brzmieniowych tropów oraz łamiącego się i bardzo zresztą ograniczającego zwyczaju słuchania jednego typu muzyki.

Statystyki twierdzą, że w ciągu pięciu lat, popularność rapu wśród słuchaczy w Polsce wzrosła nie mniej, ni więcej, jak o 100%. To do hip-hopowych numerów należy większość rekordów wykręcanych na Spotify, a jeżeli te są pobijane, to również najczęściej przez inne rapowe kawałki. Najprostsze przykłady z ostatnich kilku miesięcy: Taco Hemingway z pierwszym miliardem, Mata, którego utwór Kiss cam (Podryw roku) w dwadzieścia cztery godziny został odsłuchany aż 701,519 razy (poprzedni rekord należał do Patoreakcji z 643,846 streamów, zaś wcześniejszy do Polskiego Tanga). Dodajmy do tego, że najpopularniejsze piosenki w Polsce od maja do czerwca to w siedmiu na dziesięć przypadkach numery hip-hopowe i już mamy solidny obraz tego, jak nad Wisłą wygląda rap.

Serwis Spotify jest promotorem tych statystyk, to znaczy, wprowadza w obieg te informacje zarówno okolicznościowymi grafikami, playlistami oraz akcjami. Obecnie platforma wystartowała z szeroko zakrojoną kampanią Czym jest rap?.

Spotify zmienia nazwę swojej kultowej playlisty Generacja Hip Hop na RAP GENERACJA. Aby pokazać fascynującą ewolucję tego gatunku i dać początek redefinicji, czym współcześnie jest rap dla twórców i słuchaczy, Spotify zaprosił 13 czołowych polskich raperów i raperek do udziału w kampanii “Czym jest rap?”.

– czytamy w informacji prasowej
fot. materiały prasowe

Liczby nie kłamią

Na rosnącą popularność rapu składa się oczywiście streaming, dzięki któremu (między innymi), muzyka ma pole do tak gigantycznego rozwoju oraz zdobywania sobie nowych miłośników. Cofając się do roku 2017 widzimy, że ledwie 11% ogólnie słuchanej muzyki stanowił hip-hop. Skok o 39% nastąpił rok później, kiedy magazyn Rolling Stones ogłosił, że w 2017 rap rozbił bank pod względem streamów oraz sprzedaży albumów. W Polsce hip-hop prezentuje całką niezłą siłę przebicia i stanowi 23% wszystkich słuchanych gatunków. Coraz bliżej do do potężnej 1/3 wszystkich muzycznych propozycji, bo wzrost o 2% dokona się szybciej niż później i to bezpośrednio na naszych oczach.

Artyści reprezentujący rap scenę także zaliczyli zauważalny progres. Najbardziej spośród raperów wybił się Kizo – liczba jego streamów od 2017 roku wzrosła 140 tysięcy razy. Producenta Magiery – 170 tysięcy razy. Prócz nich potężny glow-up w kwestii liczbowej spotkała także muzyka Ostrego i Tedego – odpowiednio o 50 i 56 procent.

Czołówka najchętniej słuchanych polskich artystów według Spotify również jest zdominowana przez rap. Co ciekawe, większość postaci na niej figurujących to przedstawiciele tzw. młodego pokolenia, które jest na scenie od ledwie paru lat.

  1. Taco Hemingway
  2. Quebonafide
  3. Bedoes
  4. Lanek
  5. Tymek
  6. White 2115
  7. Żabson
  8. Mata
  9. Young Igi
  10. PRO8L3M

Najpopularniejszym rapowym kawałkiem w ciągu ostatnich pięciu lat był Język ciała Tymka & Big Scythe’a.

Tymek – Język Ciała ft. Big Scythe (KLUBOWE) prod. C0PIK

Rap na Mazowszu, Śląsku i w Małopolsce

Hip-hop okazuje się gatunkiem łączącym pokolenia, z czego osoby poniżej 17 roku życia najczęściej słuchają produkcji Lanka, nieco starsi wybierają Sobla, natomiast wśród fanów rapu po pięćdziesiątce prym zdecydowanie wiedzie White 2115. W skali kraju rap jest najczęściej słuchany na Mazowszu (26,2%), na Śląsku (12,8%) i w Małopolsce (11,4%). Najgorzej pod tym względem wypada województwo opolskie z 0,8% fanów hip-hopu.

“Czy to już pop, czy jeszcze rap?” – szukamy odpowiedzi

Pytanie zadane przez Young Leosię, jedną z najpopularniejszych diżejek i raperek młodego pokolenia, świetnie oddaje bogatą różnorodność współczesnej muzyki rap. Z tego względu Spotify odświeża jedną z ukochanych playlist polskich słuchaczy, tak aby jeszcze lepiej oddawała złożoną naturę tego gatunku. Z odświeżoną nazwą i świetnym, żywym designem RAP GENERACJA pozostaje ulubioną rapową playlistą zarówno dla fanów, jak i artystów. To jednocześnie lista z najnowszymi i najpopularniejszymi utworami, dzięki której dowiesz się, co aktualnie króluje w polskim rapie.

RAP GENERACJA to playlista numer jeden na polskim Spotify, która dzięki swojej popularności obecnie znajduje się na globalnej liście TOP 10 playlist rapowych! W przeciągu trzech ostatnich lat lista ta ugruntowała sobie pozycję najczęściej słuchanej playlisty w Polsce (została polubiona przez 248 tysięcy użytkowników), notując 240% wzrost w przeciągu ostatnich trzech lat.

– głosi informacja prasowa
rap spotify najpopularniejszy od pięciu lat
fot. materiały prasowe

Aby oddać różnorodnośc gatunku, na Spotify powstało siedem playlist zawierających zestawienie najlepszych rapowych numerów podzielonych na odpowiednie kategorie. Znajdziecie tam utwory, które kształtowały brzmienie obecnego hip-hopu, a także najważniejszych i najbardziej obiecujących debiutantów.

Polski Rap 2000

Polski Rap 2010

Rap historie

100% Hip Hop

Młody rap

alt rap

Smutny Rap

Polski rap jest niezwykle różnorodny, wielobarwny i trudny do zdefiniowania, lecz właśnie w tym tkwi jego wyjątkowość! Jako Spotify chcemy wraz z artystami odpowiedzieć na pytanie “Czym jest rap?” – usłyszeć wiele opinii, pokazać, jak bogaty jest to gatunek, a przede wszystkim cieszyć się rapem we wszystkich jego brzmieniach. To właśnie robimy na Spotify!

–  powiedział Mateusz Smółka, Spotify Music Team Lead w Polsce i Europie Wschodniej, podsumowując kampanię Czym jest rap?

Rap stawia do góry wszystkie statystyki – zarówno te mityczne, które podkreślają, jak to w ostatnich latach zdominował inne gatunki muzyki, jak i te faktyczne. Źródła Spotify twierdzą, że obecnie nad Wisłą hip-hopu słucha się dwa razy więcej niż jeszcze pięć lat temu. Zobacz także Co obejrzeć po „Reniferku”? Te seriale powinny wam się spodobać […]

Obserwuj nas na instagramie:

Sprawdź także


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →