Generacje w k-popie – tłumaczymy o co chodzi


17 kwietnia 2021

Podziel się newsem:

Słyszeliście pojęcie generacja w k-popie i nie macie pojęcia, o co chodzi? Zapraszam na sentymentalną podróż po historii koreańskiego popu.

Generacja w k-popie to koreańskie zespoły, która zadebiutowała w podobnym okresie. Większość fandomu zgadza się, że jak dotąd nastąpiły trzy takie zmiany pokoleniowe i obecnie startujące grupy należą do czwartej generacji. Nie ma jednak zgodności, kiedy kończy się jedna era i kiedy zaczyna się kolejna. Niektórzy doszukują się zmiany w stylu muzycznym, inni przyjmują podział na 7-letnie okresy (tyle trwa przeciętnie kontrakt z artystą) lub wskazują wydarzenia, które kształtowały każdą falę. To ostatnie podejście jest najbliższe mojemu sercu i nim będę kierować się w dalszej podróży przez generacje.

1992-2002: Pierwsza generacja w k-popie

Za początek k-popu uważa się legendarną grupę Seo Taiji and Boys, która w 1992 zrewolucjonizowała koreański przemysł muzyczny debiutancką piosenką I KNOW. Kolejnym krokiem milowym było stworzenie przez SM Entertainment H.O.T – pierwszego boysbandu w amerykańskim stylu. Po ich sukcesie zaczęły pojawiać się następne grupy, takie jak SHINHWA, czy Sechskies. Nie zabrakło także solistów. Popularność zyskali wtedy wciąż aktywni Rain, czy BoA (której 20-lecie debiutu świętowaliśmy w zeszłym roku). Zaczęto używać pojęcia hallyu -Koreańskiej Fali.

Seotaiji and Boys – I know

H.O.T – Candy

2003-2008: Druga generacja w k-popie

Druga generacja w k-popie zbiega się w czasie z kryzysem ekonomicznym w Korei. Nie przeszkadza to rynkowi muzycznemu stać się jednym z najbardziej dochodowych przemysłów w kraju. Debiut TVXQ w 2003 otworzył nową erę, a zaraz po nim nadszedł czas takich zespołów, jak Bigbang, Wonder Girls, 2ne1, Super Junior, Girls Generation, czy SHINee. K-pop zaczyna zyskiwać popularność w Chinach, Japonii i innych krajach wschodniej Azji. Idole pojawiają się w programach telewizyjnych, kręcą własne reality show i przyjmują role w k-dramach.

TVXQ! – MIROTIC

2NE1 – I AM THE BEST

2009-2015: Trzecia generacja w k-popie

K-pop eksploduje! Liczba nowych grup wzrasta lawinowo, a dzięki social mediom, YouTube’owi i platformom streamingowym staje się światowym fenomenem. Debiutuje BTS, EXO, TWICE, Red Velvet, Seventeen i inne zespoły, które do dziś nie tracą na popularności. Wytwórnie chętniej zapraszają do współpracy muzyków spoza Korei. Zespoły coraz mocniej koncentrują się na storytellingu i tworzeniu własnych universów.

BTS – DOPE

TWICE – Like OOH-AHH

2016-… : Czwarta generacja w k-popie

Program telewizyjny Produce 101 zaczyna erę survival shows, w wyniku których powstają czasowe grupy w ramach eksperymentalnych projektów. Głos fanów z zagranicy zaczyna być wyraźnie słyszalny. Światowe trasy koncertowe stają się prawdziwie światowe i nareszcie koncerty topowych grup w Europie i Ameryce są już właściwie standardem. K-pop przestaje być dla zachodnich mediów ciekawostką, a staje się pełnoprawnym tematem. Najważniejsze grupy młodego pokolenia: NCT, I.O.I., Momoland, Stray Kids, Dreamcatcher, Wanna One, Loona, (G)I-dle, Ateez, Itzy, TXT.

ITZY – WANNABE

Stray Kids – MIROH

Kiedy nastanie piąta generacja k-popu? Niektórzy już wieszczą jej rozpoczęcie. Pandemia niewątpliwie odmieniła koreański przemysł muzyczny, jeszcze mocniej zakotwiczając rynek w sieci. Artyści k-popowi coraz częściej współpracują z zachodnimi gwiazdami, odbywają się koncerty on-line na olbrzymią skalę. Wciąż rosnący w siłę Hybe, czyli dawny Big Hitu coraz agresywniej przejmuje rynek, wyciągając macki w stronę Stanów. Czy są to na tyle znaczące wydarzenia, by rozpocząć nową erę? Jest jeszcze za wcześnie, by odpowiedzieć.

Słyszeliście pojęcie generacja w k-popie i nie macie pojęcia, o co chodzi? Zapraszam na sentymentalną podróż po historii koreańskiego popu. Generacja w k-popie to koreańskie zespoły, która zadebiutowała w podobnym okresie. Większość fandomu zgadza się, że jak dotąd nastąpiły trzy takie zmiany pokoleniowe i obecnie startujące grupy należą do czwartej generacji. Nie ma jednak zgodności, […]

Polub Rytmy.pl na Facebooku:

Sprawdź także

Kup Bilet Otwarty na dowolny koncert

Biletomat.pl
50 PLN
Jak kupić bilet?

Po kliknięciu "Kup bilet" przeniesiesz się do strony internetowej oficjalnego dystrybutora biletów i na jego stronie dokonasz zakupu.

Bezpieczne zakupy u oficjalnych dystrybutorów

Zakup biletu odbywa się na stronie oficjalnego dystrybutora biletów. Pamiętaj o tym, że jeżeli miejsca są numerowane, a bilety sprzedaje kilka firm, to każda z nich udostępnia inną pulę miejsc do wyboru.


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →