Najlepsze polskie rapowe utwory nawiązujące do popkultury
Obserwuj nas na instagramie:
Popkultura w tekstach polskich raperów jest wszechobecna od zawsze. Którzy z nich najlepiej podejmowali tematy innych dzieł?
Nie tylko „robię coś jak ktoś”
Nawiązania do popkultury to w przypadku tekstów rapowych chleb powszedni. Szczególnie mocno ten sposób pisania rozwinął się w drugiej dekadzie XXI wieku. Zostaliśmy wręcz zasypani licznymi nawiązaniami do filmów, seriali, gier czy książek, jednak często było to zrobione po linii najmniejszego oporu. „Robię coś jak ktoś”, „czuję się jak ktoś” stosowane często bez totalnie jakiegokolwiek podparcia w tekście. Ponadto w kółko wałkowane postacie jak np. Tony Soprano czy Walter White. A jednak kilku raperom udało się stworzyć naprawdę interesujące i wyczerpujące numery, a nawet i całe projekty oparte o dzieła popkultury. Poniżej znajdziecie 8, naszych zdaniem, najciekawszych utworów. Kolejność ich przedstawiania jest alfabetyczna.
Popkultura w polskim rapie: Bober – Czarek
Choć utwór Bobera nie odnosi się do konkretnego dzieła, nie mogło go tutaj zabraknąć. Idąc za przykładem Joynera Lucasa i jego Willa napisanego w hołdzie dla Willa Smitha, Bober zremixował ten utwór i poświęcił go swojemu ulubionemu aktorowi, Cezaremu Pazurze. Liczba cytatów i nawiązań do ikonicznych ról w takich filmach jak Kiler, Chłopaki Nie Płaczą, Nic Śmiesznego, Ajlawju, Psy czy Kariera Nikodema Dyzmy jest niezwykle imponująca, a przy okazji wpleciona z niezwykłym humorem i świadomością. Wyłapiecie wszystkie?
Bober – Czarek
Popkultura w polskim rapie: donGURALesko – Raskolnikov
Najpoważniejsza pozycja zestawienia, bo nawiązująca do klasyki światowej literatury, a także… lektury szkolnej. Chyba każdy z nas czytał, a przynajmniej omawiał i kojarzy Zbrodnię i karę Fiodora Dostojewskiego. DonGURALesko w utworze Raskolnikov postanowił wcielić się w głównego bohatera, który targany przez sprzeczne emocje i wyrzuty sumienia nocami błąkał się ulicami Petersburga, nie mając dokąd uciec ani dokąd wrócić. Przenosząc stan kompletnego rozdarcia i zagubienia na swoje życie, łącząc go z cytatami z książki, Gural osiągnął wyjątkowy efekt.
donGURALesko – Raskolnikov
Popkultura w polskim rapie: Eripe – Wisielczy Humor
Koncept całej płyty Serial Killers, a także dodawanej do niej EP-ki Serial Chiller opierał się na podjęciu w każdym z utworów motywu z jakiegoś serialu. Udawało się to Eripe z różnym skutkiem, jednak zdarzały się prawdziwe perły jak np. Wisielczy Humor nawiązujący swoją treścią do Rodziny Addamsów. Z typową dla siebie lekkością raper sypie kolejnymi wieloznaczeniowymi żartami utrzymanymi w klimacie czarnego, grobowego humoru, nawiązując na bicie samplem z serialowej Rodziny Addamsów. Przyznać się, komu rodzice do snu czytali Boudelaire’a lub Topora?
Eripe – Wisielczy Humor
Popkultura w polskim rapie: Golin – Moja Diuna
Tutaj w zasadzie mógłbym wstawić każdy utwór z EP-ki zatytułowanej Diuna. Materiał nagrany jeszcze przed premierą filmu wprowadza w świat pojęć takich jak Fremen czy Bene Gesserit w intrygujący i wierny sposób, jednocześnie wprowadzając odniesienia do życia Golina. Najbardziej autobiograficznym utworem na całym projekcie jest Moja Diuna, która opowiada o młodości autora. Dla fanów prozy Franka Herberta czy też filmu Dennisa Villeneuve’a pozycja obowiązkowa.
Golin – Moja Diuna
Popkultura w polskim rapie: Młody Dzban – Cory i Trevor
Podobnie jak w przypadku Golina, cała EP-ka Życie Na Parkingu nawiązuje do jednego dzieła, jednak w tym wypadku ciężar gatunkowy jest skrajnie odmienny. Mowa bowiem o Chłopakach z Baraków. Dzban nie omieszkał na swoim projekcie wpleść cytatów w najbardziej kultowym wydaniu: czytanych przez lektora, Rafała Walentowicza. Tekstom rapera towarzyszy humor podobny do tego znanego z serialu, a w utworze Cory i Trevor, w którym opisuje powtarzaną wielokrotnie w serialu akcję napadu na sklep, remixuje on… Take on Me grupy a-ha.
Młody Dzban – Cory i Trevor
Popkultura w polskim rapie: PRO8L3M – Heat
W tym miejscu chciałoby się napisać „spoiler alert”. Chłopaki z PRO8L3M-u bardzo wiernie w swoim tekście oddali nie tylko klimat, ale także sporą część fabuły filmu Gorączka w reżyserii Michaela Manna. Z racji na to, że w 2015 roku Oskar i Steez byli dla polskiej sceny rapowej niczym Robert DeNiro i Al Pacino dla światowego kina w 1995 roku, Heat jest naprawdę świetnym numerem. Aż żal, że nigdy nie trafił na żadne wydawnictwo i sporo osób o nim nie słyszało.
PRO8L3M – Heat
Popkultura w polskim rapie: Quebonafide – Harry Angel
Utwór, który z kolei dużo mocniej bazuje na klimacie aniżeli na samej treści filmu. Jednakże jako intro do Harry’ego Angela Quebonafide i Soulpete wykorzystali fragment piosenki z filmu, kluczowy w kontekście jego fabuły. Piosenka, tak jak i film, a także spora część płyty Ezoteryka, bardzo mocno nawiązują do tematów onirycznych, satanistycznych oraz magii voodoo. Nagromadzenie dwuznaczności w połączeniu z klimatycznym bitem tworzą mieszankę wybuchową. Bez rapgeniusa nie podchodź!
Quebonafide – Harry Angel
Popkultura w polskim rapie: Zeus – Ostatni z nas
Jedyny na liście wybór gamingowy. Przy okazji premiery drugiej części gry The Last Of Us, Zeus postanowił stworzyć utwór silnie nawiązujący do serii, której jest ogromnym fanem. Bit oparty na utworze Trough the valley z soundtracku gry, w tle przewijające się dźwięki, między innymi odgłosy Klikaczy, tworzą niesamowity klimat oddający atmosferę The Last Of Us. Do tego bardzo sprawnie wprowadzone przez Zeusa analogie między problemami bohaterów gry a codziennym życiem czynią go świetnym ambasadorem gry studia Naughty Dog.
Zeus – Ostatni z nas
Popkultura w tekstach polskich raperów jest wszechobecna od zawsze. Którzy z nich najlepiej podejmowali tematy innych dzieł? Zobacz także Co obejrzeć po „Reniferku”? Te seriale powinny wam się spodobać Początki polskiego rapu: pierwsze kasety, dissy i nadejście Scyzoryka WROsound 2024. Zagrają m.in. Małpa, susk, Bisz i Kasia Lins Nie tylko „robię coś jak ktoś” Nawiązania […]
Obserwuj nas na instagramie: