materiały promocyjne

Netflix i Szkoła Filmowa w Łodzi rozpoczynają współpracę


28 stycznia 2022

Obserwuj nas na instagramie:

Netflix i Szkoła Filmowa w Łodzi nawiązały współpracę w ramach globalnego programu Netflix Grow Creative, w ramach którego studenci i studentki scenariopisarstwa, organizacji produkcji filmowej oraz reżyserii biorą udział w cyklu warsztatów prowadzonych przez ekspertki i ekspertów w swoich dziedzinach.

Netflix x Szkoła Filmowa w Łodzi – co z tego wyniknie?

Współpraca streamingowego giganta i łódzkiej filmówki ma mieć charakter długofalowy. Projekt nastawiony jest na odkrywanie, wspieranie i kształcenie nowego pokolenia twórców filmów w Polsce. Akcja rozpoczęła się od dwudniowych warsztatów, podczas których studenci wzięli udział w zajęciach o storytellingu i dowiedzieli się więcej o całym procesie pozyskiwania przez Netflix licencji na produkcje. Warsztaty przybliżyły uczestnikom także zasady finansowania produkcji filmowych, procesu produkcyjnym i pracy postprodukcyjnej nad materiałem filmowym.

Jesteśmy bardzo szczęśliwi z rozpoczęcia współpracy ze Szkołą Filmową w Łodzi. To uczelnia zaliczana do ścisłej czołówki szkół filmowych na świecie, która ponadto wywiera istotny wpływ na całą branżę audiowizualną w Polsce. To właśnie tutaj rodzą się i kształtują polskie talenty filmowe. Poprzez działania, wchodzące w skład szerszego programu Grow Creative, chcemy wspierać rozwój artystyczny i zawodowy uzdolnionych studentów i studentek oraz zapewnić im jak najlepszy start w profesjonalnej karierze. To nie jednorazowa inicjatywa, ale początek naszej długofalowej inwestycji w relacje ze Szkołą Filmową w Łodzi i, tym samym, w przyszłość polskiej branży filmowej i telewizyjnej.

– powiedział Christopher Mack, dyrektor programu Netflix Grow Creative

O współpracy pozytywnie wypowiada się także rektorka Szkoły Filmowej w Łodzi, dr hab. Milenia Fiedler, która zapowiada także, że uczelnia poszerzy swoją ofertę edukacyjną.

W programie kształcenia Szkoły Filmowej w Łodzi skupiamy się zarówno na rozwoju wrażliwości, talentu i indywidualności twórczej, jak i na perfekcyjnym opanowaniu warsztatu czy znajomości realiów pracy w profesjonalnej kinematografii i przemyśle audiowizualnym. Dla osiągnięcia ostatniego z wymienionych celów nauczania istotna jest partnerska współpraca z podmiotami z sukcesem funkcjonującymi w branży od lat. Dlatego cieszy nas perspektywa współpracy z Netflix, która wzbogaci ofertę edukacyjną Szkoły i umożliwi zdobycie ponadprogramowej wiedzy o rozwijaniu projektów filmowych i serialowych oraz o standardach technologicznych i organizacyjnych profesjonalnej produkcji. Takie umiejętności bezpośrednio przekładają się na wzrost zawodowych kompetencji i zwiększenie szans naszych absolwentów i absolwentek na budowanie kariery zawodowej i własnej ścieżki artystycznej.

Warsztaty przeprowadzili Christopher Mack, dyrektorka ds. lokalnych seriali oryginalnych – Anna Nagler oraz odpowiedzialny za pozyskiwanie filmów i pomysłów z regionu Europy Środkowowschodniej oraz Rosji – Łukasz Kłuskiewicz.

Netflix i Szkoła Filmowa w Łodzi rozpoczynają współpracę
fot. Artur Widak

Mobbing i historyczna rekrutacja w Łodzi

Przypomnijmy, że w marcu 2021 roku aktorka Anna Paliga opublikowała w swoich mediach społecznościowych list otwarty, w którym opisała przypadki fizycznego i psychicznego prześladowania studentów przez prowadzących zajęcia. Odważne oświadczenie aktorki poskutkowało większą ilością oskarżeń, a w konsekwencji zwolnieniami. Rozpoczęło też dyskusję w środowisku filmowym oraz dodało odwagi studiującym na innych uczelniach artystycznych do złożenia podobnych oświadczeń.

Skutkiem tych wydarzeń były także historyczne wyniki rekrutacji do łódzkiej filmówki. Wszystkie siedem miejsc na reżyserię zajęły kobiety, które były najlepsze w procesie rekrutacyjnym. Na aktorstwo chętnych było aż 900 osób, zaś na kierunek operatorski próbowały dostać się 182 osoby – wśród nich znalazło się siedmiu przyjętych szczęśliwców. Pierwszy stopień scenariopisarstwa był oblegany przez 91 osób. Przyjętych zostało sześć, z czego cztery to kobiety. Na fotografię startowało 111 kandydatów, a wśród jedenastu, którzy się dostali, znalazło się osiem kobiet. Panie zdominowały także film animowany i efekty specjalne – na 12 miejsc 10 zajęły właśnie studentki. Kobiety trafiły także na połowę z dziesięciu miejsc kierunku związanego z montażem.

Podczas egzaminów oceniamy kandydatów m.in. pod kątem umiejętności konstruowania opowiadania, wrażliwości wizualnej, wstępnej wiedzy na temat filmu. Zwracamy również na dojrzałość życiową i siłę psychiczną, którą muszą się wykazać kandydaci i kandydatki. Cel jest jeden – staramy się najbardziej obiecujących przyszłych reżyserów. Nie ma znaczenia, czy to kobieta, czy mężczyzna.

– powiedział prodziekan Wydziału Reżyserii, prof. dr hab. Andrzej Sapija

Myślę, że to moment przełomowy, choć od faktu przyjęcia na reżyserię samych kobiet, ważniejsze jest dla mnie to, że te kobiety były po prostu najlepsze. Taka informacja dotarła do nas ze szkoły: znakomicie przeszły egzaminy i były zdecydowanie lepsze od pozostałych kandydatów. Jeśli więc zwraca się uwagę wyłącznie na wiedzę, talent, profesjonalizm i przygotowanie, kobiety doskonale sobie radzą.

– skomentowała producentka filmowa, Renata Czarnkowska-Listoś

Netflix i Szkoła Filmowa w Łodzi nawiązały współpracę w ramach globalnego programu Netflix Grow Creative, w ramach którego studenci i studentki scenariopisarstwa, organizacji produkcji filmowej oraz reżyserii biorą udział w cyklu warsztatów prowadzonych przez ekspertki i ekspertów w swoich dziedzinach. Zobacz także Co obejrzeć po „Reniferku”? Te seriale powinny wam się spodobać Początki polskiego rapu: […]

Obserwuj nas na instagramie:

Sprawdź także

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →