Warszawskie Kroje: zbadać, utrwalić i dać nowe życie… fontom


05 sierpnia 2016

Podziel się newsem:

Czy można mówić o czymś takim jak warszawski krój pisma? Dwunastu młodych typografów w ramach projektu Warszawskie Kroje stara się odpowiedzieć na to pytanie, przygotowując serię dziesięciu nowych fontów w oparciu o tradycje stołecznego liternictwa.

Warszawskie Kroje to inicjatywa, za którą stoją Franciszek Cieślak ze Stowarzyszenia Miastodwa oraz grafik, kurator i krytyk dizajnu Rene Wawrzkiewicz (pisaliśmy już o innym współtworzonym przez niego projekcie, Plakatatak).

– Miastodwa od dłuższego czasu zajmuje się jakością projektowania graficznego i kultury wizualnej w kontekście miejskiej przestrzeni publicznej. Opracowujemy różne narzędzia, które mogą poprawić i ożywić kulturę graficzną w mieście, więc stworzenie nowych darmowych fontów wysokiej jakości, które byłyby osadzone w lokalnym kontekście, było dla nas naturalnym krokiem – przybliża genezę projektu Cieślak, który na jednym ze spotkań przedstawił swój pomysł Wawrzkiewiczowi. Szybko okazało się, że jemu od dłuższego czasu również towarzyszyły myśli o podobnym przedsięwzięciu. Od słowa do słowa – i zabrali się do roboty.

Warszawskie kroje

Inspiracja, nie kopia

Warszawskie Kroje są projektem niekomercyjnym, którego głównym celem jest powstanie serii dziesięciu nowych krojów pism, bazujących na pewnych elementach charakterystycznych dla warszawskiej typografii.

– Dwunastu projektantów, którzy są zaangażowani w tę inicjatywę, szukają inspiracji w różnych napisach – czasem interesuje ich np. tylko pewien powtarzający się motyw, jakiś specyficzny aspekt lub charakterystyczny „błąd”. Nie robią oni jednak fontów będących bezpośrednią kopią istniejących krojów – wyjaśnia Cieślak dla Rytmy.pl.

Warszawskie kroje

Typografowie szukają inspiracji w modernistycznych neonach, ręcznie wykonanych szyldach czy reklamach z lat 1920-1980. Zakres ten ustalono odgórnie z prostego powodu: do 1980 roku ogromna część miejskich napisów była tworzona ręcznie, często przez fachowych rzemieślników. – Do dziś zachowało się jeszcze sporo przykładów takich napisów, ale znikają one z dnia na dzień, dlatego to ostatni moment aby się nimi zająć. Chcemy je zbadać, utrwalić i nadać im nowe życie – tłumaczy nasz rozmówca.

Do dziś zachowało się jeszcze sporo przykładów takich napisów, ale znikają one z dnia na dzień, dlatego to ostatni moment aby się nimi zająć.

W projekcie bierze udział dwunastu młodych projektantów, pochodzących przede wszystkim z Warszawy i Poznania. – Po części wynika to z tego, że w obu tych miastach funkcjonują dobre pracownie typograficzne na uczelniach – mówi Cieślak. Uczestnicy pracują pod okiem najbardziej uznanych i doświadczonych projektantów liter w Polsce – do tej pory warsztaty prowadzili Michał Jarociński, Wiktoria Grabowska i Łukasz Dziedzic.

Warszawskie kroje

Warszawskie Kroje ruszyły już w marcu i po kilku miesiącach prac organizatorzy są zadowoleni z ich przebiegu. – Wspólne badania wizualne, spacery po mieście i rozmowy z varsavianistami dały efekty, dzięki czemu projektanci odnaleźli wiele ciekawych tropów – cieszy się przedstawiciel Stowarzyszenia Miastodwa. Do połowy sierpnia każdy krój powinien mieć już pełen zestaw znaków, a ostateczna prezentacja odbędzie się 16 września na prestiżowej konferencji ATypI, która w tym roku odbędzie się w Warszawie.

Co istotne, powstałe fonty będą udostępnione za darmo, na otwartej licencji. – Docelowo chcemy, aby Warszawskie Kroje były wykorzystywane na mieście, żeby wykorzystywano je do projektowania szyldów i napisów – przekonuje Cieślak. Jak sam twierdzi, w Polsce typografia nadal jest dosyć mało docenianą i rozumianą dziedziną projektowania – tym bardziej warto zainteresować się tym projektem. Po więcej odsyłamy na oficjalną stronę WK: kroje.org.

Warszawskie kroje

Warszawskie kroje

Warszawskie kroje

Warszawskie kroje

Warszawskie kroje

Sprawdź także:
Rurales. Wsie, stodoły, street art

Czy można mówić o czymś takim jak warszawski krój pisma? Dwunastu młodych typografów w ramach projektu Warszawskie Kroje stara się odpowiedzieć na to pytanie, przygotowując serię dziesięciu nowych fontów w oparciu o tradycje stołecznego liternictwa. Warszawskie Kroje to inicjatywa, za którą stoją Franciszek Cieślak ze Stowarzyszenia Miastodwa oraz grafik, kurator i krytyk dizajnu Rene Wawrzkiewicz […]


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →