Autor: Karol Podgórski I Zdjęcie dzięki uprzejmości NEXT FEST Showcase & Conference/Good Taste Production

Młodzi i Muzyka, czyli jak dotrzeć do Gen Z? Opowiedzieliśmy o tym na NEXT FEST


22 kwietnia 2024

Obserwuj nas na instagramie:

Za nami druga edycja NEXT FEST Showcase & Conference – jednego z najważniejszych wydarzeń dla rodzimej branży muzycznej. Prócz licznej publiczności, podczas minionego weekendu w Poznaniu zameldowało się kilkuset delegatów, którzy wspólnie uczestniczyli nie tylko w koncertach zagranych przez ponad 130 artystów_tki. Równie istotną częścią wydarzenia, co występy na żywo, była konferencja, a co za tym idzie, warsztaty oraz panele. Wśród tych ostatnich jednym z cieszących się największym zainteresowaniem, a tym samym frekwencją wśród uczestników, był panel poświęcony wnioskom płynącym z raportu “Młodzi i Muzyka”, przygotowanego przez Biletomat.pl/Time For Friends.

Panel odbył się w piątkowe popołudnie, w Sali Kinowej Centrum Kultury Zamek, będącego główną lokalizacją części konferencyjnej NEXT FEST. W roli prowadzącej wystąpiła Kasia Nowicka, doskonale znana jako Novika – czołowa polska dziennikarka i artystka związana ze sceną elektroniczną. Z kolei wśród panelistów_tek mogliśmy zobaczyć Marię Wierzbicką-Tarkowską, doświadczoną socjolożkę i antropolożkę, współtwórczynię Fundacji Ciekawość oraz współautorkę raportu, Alexa Kubaczewskiego – właściciela i dyrektora generalnego Biletomat.pl/Time For Friends oraz Huberta Grupę – redaktora prowadzącego, kierownika redakcji Muno.pl i FTB.pl.

Autor: Karol Podgórski I Zdjęcie dzięki uprzejmości NEXT FEST Showcase & Conference/Good Taste Production

Młodzi i Muzyka na NEXT FEST Showcase & Conference

Opublikowany w ubiegłym roku raport “Młodzi i Muzyka” stał się przedmiotem liczych dyskusji na temat tego, jak młode pokolenie zmienia świat muzyki, wydarzeń kulturalnych i mediów. Największe tego typu badanie zlecone przez Biletomat.pl/Time For Friends, a opracowane i przeprowadzone wspólnie z Fundacją Ciekawość, było największym tego typu badaniem, jakiego dokonano w Polsce – raport obejmował bowiem wnioski płynące z ponad 600 rozmów przeprowadzonych z grupą respondentów_ek w wieku 18-34 lata. Zakres lat uczestników badania wynikał z chęci wskazania różnic między pokoleniem określanym mianem Gen Z, a tym nieco starszym, w którym znalazły się osoby urodzone przed rokiem 1995.

Autor: Karol Podgórski I Zdjęcie dzięki uprzejmości NEXT FEST Showcase & Conference/Good Taste Production

Młodzi i Muzyka na NEXT FEST – wnioski i know-how

Sam panel miał skupić się nie tylko na przedstawieniu metodologii, przebiegu i wniosków z badań. Zwracając uwagę na fakt, iż rozmowa odbywała się w ramach konferencji branżowej, jaką jest NEXT FEST, było to swego rodzaju przekazanie know-how, tak przydatnego reprezentantom_tkom szeroko rozumianego rynku kulturalno-rozrywkowo-eventowego, a także mediom. Alex Kubaczewski podzielił się rozwiązaniami, jakie na bazie badań grupa Biletomat.pl/Time For Friends wdrożyła do działalności biznesowej w zakresie obsługi podmiotów ze wspomnianej wyżej branży. Szczególną uwagę poświęcono na skondensowanie treści przekazu i przedstawienie go w odpowiedniej formie, co znalazło również odbicie w oprawie wizualnej samego raportu, przygotowanej przez Bolesława Chromrego i Sonię Zjawin. Maria Wierzbicka-Tarkowska uchyliła rąbka tajemnicy dotyczącej szczegółów samych badań – tego, jak wyglądały rozmowy, na jakiej podstawione dobierano uczestników_czki oraz jak postawy czy preferencje Gen Z prezentują się na tle innych pokoleń. Z kolei Hubert Grupa opowiedział o zmianach jakie dokonały się w obszarze mediów, w tym w zakresie tworzenia i dystrybucji treści, dobierania kanałów komunikacji i budowania opiniotwórczości w dobie algorytmów i nadpodaży bodźców, w tym samej muzyki.

Autor: Karol Podgórski I Zdjęcie dzięki uprzejmości NEXT FEST Showcase & Conference/Good Taste Production

Młodzi i Muzyka na NEXT FEST – pełna sala, pełne głowy

Wypełniona do ostatniego miejsca Sala Kinowa CK Zamek świadczyła nie tylko o wyborze interesującego tematu na rozmowę panelową. Jako prowadząca, Kasia Nowicka pytała i tym samym wyciągała od swoich rozmówców_czyń informacje, które znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości, ale przede wszystkim mają wartość biznesową i jednocześnie edukacyjną – dla osób pracujących w szeroko rozumianej branży kulturalno-rozrywkowo-eventowej, zrozumienie Gen Z, umiejętność trafiania w ich gusta, mówienie ich językiem oraz szukanie ich we właściwych miejscach, ma nieocenione znaczenie. Jak przyznał Hubert Grupa, “zetki” i ich preferencje – zwracanie uwagi na transparentność, zrównoważony charakter, wpływ na środowisko czy zdrowie psychiczne – stały się “punktem zwrotnym”, który w znaczący sposób zmienił kierunek, w jakim rozwija się rynek mediów oraz wydarzeń takich jak koncerty. Już nie dyktat wielkich nazwisk ma znaczenie przy wyborze letniego festiwalu, na który młodzi pojadą w nadchodzący sezon – czynników jest znacznie więcej i niektóre z nich są nowością, z którą poprzednie pokolenia nie miały szans się zetknąć.

Autor: Karol Podgórski I Zdjęcie dzięki uprzejmości NEXT FEST Showcase & Conference/Good Taste Production

Młodzi i Muzyka na NEXT FEST – jak do Gen Z mają dotrzeć artyści?

Po trwającym ponad godzinę panelu, nie mogło zabraknąć pytań z sali, w tym m.in. od artystów_ek czy wydawców_czyń, gdyż dotarcie do Gen Z ze swoja muzyką jest równie istotne dla nich – mając na uwadze popularność serwisów streamingowych, fenomen playlist czy fakt publikowania w każdej chwili tysięcy utworów w internecie, ogromnie ważnym czynnikiem dla twórców_czyń jest to, w jaki sposób i za pomocą czego złapać uwagę młodych odbiorców_czyń, by zostać przez nich dostrzeżonym.

Autor: Karol Podgórski I Zdjęcie dzięki uprzejmości NEXT FEST Showcase & Conference/Good Taste Production

Sam panel pozwolił odczarować wiele mitów na temat Gen Z i wskazać na schematy, które powtarzają się w przypadku starszych pokoleń – to, co zmienia się najmocniej, to płaszczyzny komunikacji, jej charakter czy intensywność. Nie powinniśmy zatem bagatelizować spraw istotnych dla młodszych ludzi – jak się okazuje, w wielu przypadkach wszyscy postępujemy podobnie, a to, co różni nas najmocniej to formy komunikacji, z jakich korzystamy i jak z nich korzystamy.

Autor: Karol Podgórski I Zdjęcie dzięki uprzejmości NEXT FEST Showcase & Conference/Good Taste Production

Młodzi i Muzyka – pobierz raport

By dowiedzieć się o tym więcej, sprawdźcie wspomniany raport. Znajdziecie go tutaj – Młodzi i Muzyka.

Za nami druga edycja NEXT FEST Showcase & Conference – jednego z najważniejszych wydarzeń dla rodzimej branży muzycznej. Prócz licznej publiczności, podczas minionego weekendu w Poznaniu zameldowało się kilkuset delegatów, którzy wspólnie uczestniczyli nie tylko w koncertach zagranych przez ponad 130 artystów_tki. Równie istotną częścią wydarzenia, co występy na żywo, była konferencja, a co za […]

Obserwuj nas na instagramie:

Sprawdź także

Imprezy blisko Ciebie w Tango App →