Patagonia kolejny raz udowadnia, że jest najbardziej cool marką odzieżową świata
Obserwuj nas na instagramie:
Ryan Gellert, dyrektor generalny marki Patagonia oznajmił, że jego firma nie chce już rosnąć. Co to oznacza i czemu jest tak bardzo cool?
Patagonia – fenomen firmy społecznie odpowiedzialnej
Patagonia to amerykańska marka odzieżowa, specjalizująca się w produkcji sprzętu turystycznego, która na rynku istnieje od 1973 roku. Jednak w Polsce firma dopiero od niedawna zyskuje popularność za sprawą sklepu internetowego Zalando, który umożliwił polskim miłośnikom najnowszych trendów modowych zakup produktów Patagonii.
W czym tkwi siła popularności Patagonii? Firma od lat dyktuje standardy, jakimi powinna kierować się etyczna moda. To jedna z największych na świecie marek modowych postępująca zgodnie z nurtem zero waste i wdrażająca w swoje działania zasady odpowiedzialności biznesowej, związane z dbaniem o prawa swoich pracowników i troską o środowisko.
Patagonia zamiast podążać w ślady konkurencji, od lat stosuje politykę minimalizowana swojej produkcji, przy czym często uciera nosa innym gigantom modowym, udowadniając, że można być eco-friendly, a jednocześnie wciąż na szczycie. Marka może pochwalić się ogromnymi zasięgami, rzeszą oddanych klientów, a przede wszystkim – szacunkiem, wynikającym z ich społecznej odpowiedzialności.
Patagonia – marka odzieżowa, która kocha naszą planetę
Co tak naprawdę robi Patagonia, aby być bliżej natury? Chociażby od 1996 roku do produkcji swoich ubrań stosuje wyłącznie organiczną bawełnę, mimo że koszty jej produkcji są o wiele większe, ale o wiele mniej toksyczne. Do swojej oferty Patagonia coraz częściej wprowadza również ubrania z recyklingu.
Od 1985 roku firma przekazuje 1 procent swoich rocznych przychodów na rzecz ochrony przyrody, co w sumie dało już kwotę ponad 80 milionów dolarów. Marka wymyśliła również autorską technikę produkcji jeansów, dzięki której zużywa 30 procent mniej energii i 84 procent mniej wody, a do atmosfery przedostaje się o 25 procent mniej CO2 niż w standardowych warunkach produkcji.
Dodatkowo, Patagonia zwraca uwagę nie tylko na ekologię, ale równie chętnie angażuje się w działania społeczno-polityczne, na przykład w ruch Black Lives Matter, czy w kwestię ostatnich wyborów w Stanach.
Patagonia chce przestać rosnąć
Jak widać, Patagonia ma na swoim koncie już wiele sukcesów na polu ekologii i społecznej odpowiedzialności. Jednak to nie wszystko, bowiem firma ponownie zaskakuje nas swoimi nowymi decyzjami. Według Ryana Gellerta, dyrektora generalnego marki, który udzielił wywiadu gazecie NZZ am Sonntag, Patagonia przestanie rosnąć. W jaki sposób?
Marka chce stworzyć nową definicję sukcesu, której miarą nie będą wzrosty wyników sprzedaży. Ryan Gellert mówi w wywiadzie:
Jesteśmy teraz w punkcie, gdzie jesteśmy znani. Stawanie się większym i większym niekoniecznie oznacza stawania się bardziej wydajnym. Obecnie chcemy oddzielić nasze ambicje od konieczności wzrostu. Nie mówię przez to, że już wcale nie będziemy rosnąć. Jednak w tym momencie wzrost przestaje być naszym celem.
Patagonia i większa koncentracja na odsprzedaży produktów z drugiej ręki
W ramach tych działań, firma chce zacząć produkować mniej nowych produktów, a zamiast tego skoncentrować się na odsprzedaży ubrań z drugiej ręki.
Chcemy by klienci sprzedawali nam z powrotem nasze produkty. Czyścimy i naprawiamy te produkty, przy użyciu najnowszych technologii, a potem odsprzedajemy je ponownie po o wiele niższej cenie. W przyszłości również chcemy zacząć wynajmować odzież. Te programy są tak zaprojektowane, że będzie je można łatwo skalować na cały świat i wkrótce staną się istotną częścią naszego biznesu. W przyszłości powinno być równie łatwo kupić nowy produkt Patagonii, jak naprawić stary, odesłać go nam lub wypożyczyć od nas.
Ryan Gellert o planach finansowych Patagonii
Patagonia postawiła również na bezkompromisowe i sukcesywne ograniczanie punktów swojej sprzedaży, w tym platform internetowych, na których można zakupić produkty marki. Patagonia kończy współpracę z wszystkimi punktami, które nie chcą współpracować z firmą na jej zasadach. Z takimi działaniami wiążą się oczywiście spore straty finansowe, jednak Gellert uspokaja:
Chciałbym podkreślić, że musimy pozostać dochodowi. Bez zysków nie będziemy mogli realizować naszej misji. A ile pieniędzy powinniśmy zarabiać? Powiedziałbym, że musi być to ilość akceptowalna i konkurencyjna. Ale nie większa.
Czy Patagonia jest modna?
Co ciekawe Patagonia, jako marka, która staje się coraz modniejsza, nie tylko ze względu na jakość swoich produktów, ale również, a może i nawet przede wszystkim, ze względu na swoją misję, zdecydowanie ucieka od pozycjonowania się w modowych trendach. Na pytanie, czy Patagonia jest moda i lubiana przez młodych, lider marki odpowiada:
Istniejemy by obsługiwać dwa rodzaje klientów i jedynie te dwa rodzaje – tych, którzy pragną kupić nasze produkty sportowe oraz tych, którzy kupują nasze produkty ze względu na naszą misję i wartości. Nie mamy oczywiście uprzedzeń względem nikogo innego. Jednak nie robimy produktów dla ludzi, którzy noszą tylko modne okulary. Nasze kampanie nie są do nich skierowane. I staramy się dawać im jak najmniej możliwości nabycia naszych produktów w punktach sprzedaży.
Nowymi krokami podejmowanymi przez Patagonię, firma ponownie udowadnia, że jest najbardziej cool marką odzieżową na świecie, której realnie zależy na dobru środowiska. Cały, najnowszy wywiad z dyrektorem generalnym Patagonii, Ryanem Gellertem, przeczytacie tutaj.
Ryan Gellert, dyrektor generalny marki Patagonia oznajmił, że jego firma nie chce już rosnąć. Co to oznacza i czemu jest tak bardzo cool? Zobacz także Co obejrzeć po „Reniferku”? Te seriale powinny wam się spodobać Początki polskiego rapu: pierwsze kasety, dissy i nadejście Scyzoryka WROsound 2024. Zagrają m.in. Małpa, susk, Bisz i Kasia Lins Patagonia […]
Obserwuj nas na instagramie: