Podziel się:
ARTYŚCI:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Chór Akademicki im. profesora Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie
(przygotowanie Szymon Wyrzykowski)
Szymon Wyrzykowski – przygotowanie chóru
Karol Kozłowski – tenor, Ewangelista
Artur Janda – bas, Jezus
Marzena Michałowska – sopran
Jan Jakub Monowid – kontratenor
Aleksander Kunach – tenor
Robert Gierlach – bas
Przemysław Neumann – dyrygent
UTWORY:
Johann Sebastian Bach – Pasja według św. Jana BWV 245
Nie ma lepszego momentu w całym roku by wysłuchać jednego z największych arcydzieł muzyki oratoryjnej, którego tematem jest śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, jak tydzień poprzedzający Święta Wielkiej Nocy. Zapraszamy Państwa na wieczór z jednym z największych dzieł Bacha, które wykonają znakomici soliści, chór oraz Orkiestra Filharmonii.
Tradycja oratoriów pasyjnych opowiadających o ukrzyżowaniu Jezusa Chrystusa sięga XVII wieku. Do rozbudowanych partii chóralnych w kolejnym stuleciu kompozytorzy dołączyli wysmakowane arie i recytatywy. Oratoria te, zwane po prostu pasjami, wykonywano w okresie Wielkiego Tygodnia w praktycznie każdym niemieckim kościele luterańskim. Także w kościele św. Tomasza w Lipsku, gdzie w 1723 roku zbliżający się do czterdziestki Jan Sebastian Bach przyjął posadę kantora. Pasja wg św. Jana powstała rok później. Było to pierwsze z trzech oratoriów pasyjnych, które napisał. Drugim była monumentalna Pasja wg św. Mateusza, a partytura trzeciej, napisanej do słów Ewangelii wg św. Marka, zaginęła. W każdej z tych pasji tekst Biblii jest dosłownie wyśpiewywany przez tenora – Ewangelistę (w tym przypadku św. Jana), podczas gdy inni śpiewacy przypisani są pozostałym postaciom dramatu. Rolę komentarzy do opisywanych wydarzeń pełnią partie chóralne oraz część arii, których teksty nie pochodziły z Ewangelii. Możliwe, choć nie mamy pewności, że Bach sam ułożył słowa do zachwycających partii chóralnych otwierających i zamykających Pasję wg św. Jana. Pewność mamy za to niezachwianą, że już pierwsza z pasji napisanych przez Bacha okazała się jednym z największych arcydzieł w historii muzyki i to nie tylko z uwagi na doprowadzoną tu do perfekcji formę oratorium, ale także ze względu na swój wymiar emocjonalny, psychologiczny i filozoficzny, który od trzech stuleci pozostaje niezmiennie głęboko przejmujący i aktualny.